עמנואל אטקס,בין חסידים למתנגדים
: מקורות לסמינריון (ירושלים, תשל"ד ; (
עמנואל אטקס, ר' ישראל
סלנטר וראשיתה של תנועת המוסר, (ירושלים: הוצאת מאגנס, תשמ"ב ; (
שמואל אטינגר
ומיכאל גרץ, ישן מול חדש: פעולותיהם של ארגונים יהודיים עולמיים בארץ-ישראל, במאה הי"ט
ובימי המנדט,( ירושלים: מרכז שזר, תש"ן-1990) ;
עמנואל אטקס,"מחבורה לתנועה
– תנועת החסידות בראשיתה", יחידות 10-9 של הקורס: פולין, פרקים בתולדות יהודי
מזרח אירופה ותרבותם, (תל אביב: האוניברסיטה הפתוחה, תשנ"א ; (
עמנואל אטקס, ליטא בירושלים, העילית
הלמדנית בליטא וקהילת הפרושים בירושלים לאור אגרות וכתבים של ר' שמואל מקלם, (ירושלים:
יד יצחק בן צבי, תשנ"א ; (
עמנואל אטקס, יחיד בדורו – הגאון מווילנה דמות ודימוי, (ירושלים:
מרכז זלמן שזר, תשנ"ח; (
עמנואל אטקס,תנועת החסידות בראשיתה,
(תל אביב: האוניברסיטה המשודרת, משרד הביטחון - ההוצאה לאור, תשנ"ח; (
עמנואל אטקס, בעל השם, הבעש"ט
– מאגיה מיסטיקה, הנהגה, (ירושלים: מרכז זלמן שזר, תש"ס ; (
עמנואל אטקס,"מחברה מסורתית לאורתודוקסיה" (יחד עם רוני
באר וימימה חובב), יחידה 12 של הקורס: פולין, פרקים בתולדות יהודי מזרח אירופה ותרבותם,
(תל אביב: האוניברסיטה הפתוחה, 2004; (
שמואל אטינגר,
בין פולין לרוסיה: מחקרים בתולדות יהודי מזרח אירופה (עורכים: ישראל ברטל, יונתן פרנקל),(הוצאת
מרכז שזר, תשנ"ה-1994) ;
גרשון בקון, קהילה "נבחרת" במצוקה : יהדות פולין בעקבות
גזרות ת"ח-ת"ט 219-207 רעיון הבחירה בישראל ובעמים (תשנא)
ישראל ברטל,גלות
בארץ: יישוב ארץ ישראל בטרם ציונות, קובץ מחקרים ומסות, ההסתדרות הציונית העולמית,
(ירושלים: הספרייה הציונית, תשנ"ה 1994) ;
ישראל ברטל,מאומה
ללאום: יהודי מזרח אירופה 1881-1772, תל אביב: סדרת האוניברסיטה המשודרת, הוצאת משרד
הביטחון,( תשס"ב 2002) ;
ישראל ברטל,
קוזק ובדווי: עם וארץ בלאומיות היהודית, תל אביב: ספרית (אפקים, הוצאת עם עובד, תשס"ז
2007) ;
ישראל ברטל,
לתקן עם: נאורות ולאומיות במזרח אירופה,(ירושלים: כרמל, תשע"ג 2013) ;
אדם טלר,
כסף, כוח והשפעה; היהודים באחוזות בית רדזיוויל בליטא במאה ה-18 (2006) ;
אדם טלר,תרבות
הדיור של יהודי פוזנן במאה ה- 17 : יהודים, פולנים והרובע היהודי,התרבות העממית (תשנו)
197-207;
אדם טלר,ספר
הזיכרונות של שלמה מימון : בחינת מהימנות. גלעד יד (תשנה) יג-כב;
אדם טלר,
הפעילות הכלכלית של היהודים בפולין במחצית השנייה של המאה ה-17 ובמאה ה-18.קיום ושבר
א (תשנז) 209-224;
אדם טלר,
מסורת סלוצק על ראשית דרכו של הבעש"ט.מחקרי חסידות (תשנט) 38-15 ;
אדם טלר,חכירה
כללית וחוכר כללי באחוזות בית ראדז'יוויל במאה השמונה-עשרה.יזמות יהודית בעת החדשה
(תשסא) 78-48;
אדם טלר,
האספקלריה של מלכות פולין" מאת סבסטיאן מיצ'ינסקי - הערות מקדימות.קראקא - קז'ימייז'
- קרקוב (תשסא) 353-329;
משה רוסמן,
הבעש"ט מחדש החסידות (תרגם מאנגלית: דוד לוביש), ירושלים: מרכז זלמן שזר לתולדות
ישראל, תש"ס-1999;
יהודית
קליק,האצולה הפולנית והיהודים בממלכת פולין-ליטא בראי התחיקה בת הזמן,(ירושלים : הוצאת
ספרים ע"ש י"ל מאגנס, תשנ"ז) ;
יהודית
קליק, הכנסייה הקתולית והיהודים : בממלכת פולין-ליטא במאות השבע-עשרה - שמונה-עשרה;
(ירושלים : חמו"ל תשנ"ח 1998) ;
יהודית
קליק, היהודים בדעת הקהל של השלכטה : במאה ה-17 תחילת המאה ה-18 על פי החלטות הסיימקים
ברותניה האדומה (ירושלים : חמו"ל 1991) ;
יהודית
קליק, משטרים ואידיאולוגיות במזרח אירופה במאות ה-16 - 18 : קובץ מקורות( האוניברסיטה
העברית בירושלים. החוג ללמודים רוסיים וסלויים (ירושלים : תשנ"ב) ;
משה רוסמן,
להיות אישה יהודית בפולין-ליטא בראשית העת החדשה.קיום ושבר: יהודי פולין לדורותיהם,
ישראל ברטל, כרך ב', ישראל גוטמן (עורכים), מרכז זלמן שזר: ירושלם: תשס"א,
415–434;
משה רוסמן, מז'יבוז' ורבי ישראל
בעל שם טוב", ציון נב, ב (תשמ"ז), 177–189;
משה רוסמן, נשים : סטראוטיפים ודעות
קדומות.חוט של חן (תשעג) 351-358 ;
משה רוסמן, אתגר טרום-פמיניסטי למנהיגות
הרבנית בפולין-ליטא במאה השמונה-עשרה : הקדמת "תחנת אמהות" לשרה רבקה רחל
לאה הורוויץ. לא יסור שבט מיהודה (תשעא) 316-301
משה רוסמןהיסטוריה יהודית (תשעא) 99-114, , היסטוריה יהודית חוצת-גבולות
משה רוסמן היסטוריה יהודית. (תשעא) 224-228;, היסטוריוגרפיה יהודית ופוסט-מודרניות : אתגר והתפייסות.
משה רוסמן , מבוא לחקר ההיסטוריה של התרבות היהודית.היסטוריה יהודית. (תשעא) 169-193;
משה, רוסמן התרומה היהודית לציביליזציה (הרב תרבותית). היסטוריה
יהודית.(תשעא) 147-168;
משה , רוסמן התקופה הפוסט-מודרנית בהיסטוריה היהודית. היסטוריה יהודית. (תשעא) 76-98;
משהרוסמן , : סיפור מתח בהמשכים.ציון עה,ד"ציון" (תשע) 496-485
משה רוסמן, על נשים וחסידות : הערות
לדיון. ישן מפני חדש א (תשסט) 151-164
משה רוסמן, פסק דינה של ההיסטוריוגרפיה
הישראלית על החסידות. ציון עד (תשסט) 141-175
משה רוסמן , מקרי אלימות יום-יומית בקהילות פולין-ליטא. מחקרים בספרות
ישראל (תשסג) 53-65
משה רוסמן, מכתבי הבעש"ט :
לקראת הערכה מחודשת מחקרי חסידות (תשנט) 1-14 ;
משה רוסמן, יהודי פולין עד שנת 1648 : מגמות פוליטיות, כלכליות
וחברתיות קיום ושבר א (תשנז) 59-82
משה רוסמן,לתולדותיו של מקור היסטורי : ספר שבחי הבעש"ט ועריכתו ציון נח,ב (תשנג) 175-214;
משה רוסמן,סמכותו של ועד ארבע ארצות מחוץ לפולין בר-אילן כד-כה (תשמט) 11-30 ;
משה רוסמן,היהודים
בסחר הנהרות מדרום-מזרח פולין לגדאנסק (1695-1726) של משפחת מאגנאטים אחת. גלעד ז-ח (תשמה) 70-83 ;
משה רוסמן, רבי ישראל רובינוביץ’-ריטפין, מקורב לשררה בפולין במאה
ה-18 אומה ותולדותיה ב (תשמד)
107-115 ;
שאול שטמפפר,
יזמות יהודית בעת החדשה (עם רן אהרונסון), (ירושלים, הוצאת מאגנס,2000) ;
שאול שטמפפר,ה
ישיבה הליטאית בהתהוותה, (הוצאת מרכז זלמן שזר, ירושלים, 2005) ;
Zvi
Ankori, Origins and History of Ashkenazi Jewry, 8th to 18th Century, Genetic
Diseases among Ashkenazi Jews, ed. Richard M. Goodman and Arno G. Motulsky,
(New York, 1979) 19–46;
Ada
Rapoport-Albert, From woman as hasid to woman as "tsadik" in the
teachings of the last two Lubavitcher Rebbes. Jewish
History 27,2-4 (2013) 435-473;
Artur
Eisenbach, Sejm Czteroletni a Żydzi, in Żydzi w dawnej Rzeczypospolitej, ed. Andrzej
Link-Lenczowski, (Wrocław, 1991), 180–191. also in English as Four Years’ Sejm
and the Jews, in The Jews in Old Poland, 1000–1795 (London and Oxford, 1993);
Yaffa
Eliach, There Once Was a World: A Nine-Hundred-Year Chronicle of the Shtetl
Eishyshok (Boston, 1998);
Gennady
Estraikh and Mikhail Krutikov, eds., The Shtetl: Image and Reality (Oxford,
2000);
Shmuel
Ettinger, The Legal and Social Status of the Jews of Ukraine from the Fifteenth
Century to the Cossack Uprising of 1648, Journal of Ukrainian Studies 17.1–2
(1992) 107–140;
Eva
Hoffman, Shtetl: The Life and Death of a Small Town and the World of Polish
Jews (Boston, 1997);
Edward Fram, Ideals Face Reality: Jewish Law and Life in Poland, 1550-1655,
(Cincinnati, Hebrew Union College Press, 1997);
(Cincinnati, Hebrew Union College Press, 1997);
Edward Fram,
Perception and reception of repentant apostates in medieval Ashkenaz and
premodern Poland.AJS Review 21,2 (1996), 299-339;
Edward Fram,
Apostasy, fraud, and the beginnings of Hebrew printing in Cracow. AJS Review
30,1 (2006), 31-66;
Philip
Friedman, The First Millenium of Jewish Settlement in the Ukraine and Adjacent
Areas,” Annals of the Ukrainian Academy of Arts and Sciences in the United
States 7.1–1 (1959), 1483–1516;
David A.Frick,
Jews in public places : further chapters in the Jewish-Christian encounter in
seventeenth-century Vilna.Polin 22 (2010), 215-248;
Jan
T. Gross, Neighbors: The
Destruction of the Jewish Community in Jedwabne, Poland (Princeton, 2001);
Jacob
(Jakub) Goldberg,The role of the Jewish community in the socio-political
structure of the Polish-Lithuanian Commonwealth.Polin 22 (2010) ,142-155;
Jacob
Goldberg, Żyd a karczma wiejska w XVIII wieku, Wiek oświecenia 9 (1993),
205–213;
E.Hornowa Polozenie
prawno-ekonomiczne Zydow w miastach ziemi halickiej na przelomie XVI-XVII
w., BZIH 40 (1961), 3-36;
Gershon D.
Hundert, The Jews in a Polish Private Town: The Case of Opatów in the
Eighteenth Century (Baltimore, 1992);
Gershon
David Hundert, Jews in Poland–Lithuania in the Eighteenth Century: A Genealogy
of Modernity (Berkeley, 2004);
Gershon David Hundert (ed.), Jews in Early Modern
Poland. [Polin, Volume 10] (Oxford, 1997);
Gershon David Hundert, Antony Polonsky, Israel Bartal,
Magdalena Opalski, Jerzy Tomaszewski (eds.), Jews, Poles, Socialists: The
Failure of an Ideal [Polin, Volume 9]. (Oxford, 1996);
Gershon David Hundert (ed.), Essential Papers on
Hasidism: Origins to Present, (New York, 1991);
Gershon David Hundert, Ronald S. Aigen
(eds.), Community and the Individual Jew: Essays in Honor of Lavy M.
Becker. (Montreal, 1986);
Gershon David Hundert, Re(de)fining Modernity in
Jewish History. Rethinking European Jewish History, edited by Jeremy Cohen
& Moshe Rosman, London: Littman Library of Jewish Civilization, (2008),
133-145;
Gershon David Hundert, The Impact of Knowledge: The
YIVO Encyclopedia of Jews in Eastern Europe,” Osteuropa: Impulses for
Europe, Tradition and Modernity in East European Jewry, ed. Manfred Sapper,
Volker Weichsel, Anna Lipphardt, (Berlin, 2008), 75-87;
Gershon David Hundert, Identity Formation in the Early
Modern Polish Commonwealth.Citizenship and Identity in a Multinational
Commonwealth: Poland-Lithuania in Context, 1550-1772, ed. Karin Friedrich,
Barbara Pendzich. (Leiden-Boston, 2009), 131-147;
Gershon David Hundert, Bandits in Bolechów:
Eighteenth-Century Jewish Memoirs in Context.Jewish History 22 (December,
2008), 373–385;
Gershon David Hundert, The Importance of Demography
and Patterns of Settlement for an Understanding of the Jewish Experience in
East-Central Europe. The Shtetl: New Evaluations, ed. Steven T. Katz. (New
York, 2007), 29-38;
Gershon David Hundert, Jewish Popular Spirituality in
the Eighteenth Century. Polin 15 (2002), 93-103;
Gershon David Hundert, New Perspectives on the
Beginnings of Hasidism. Hunter College Jewish Social Studies
Program: Occasional Papers in Jewish History and Thought 17 (New York, 2002),
14;
Gershon David Hundert, The Love of Learning among
Polish Jews. Judaism in Practice: From the Middle Ages through the Early
Modern Period, ed. Lawrence Fine. (Princeton, 2001), 215-226;
Gershon David Hundert, The Library of the Study Hall
in Volozhin 1762: Some notes on the basis of a newly discovered
manuscript. Jewish History 14, 2 (2000), 225-244;
Gershon David Hundert, Jewish Life in Eastern
Europe. Carved Memories: Heritage in Stone from the Russian Jewish Pale,
David Goberman, Robert Pinsky, Gershon Hundert. (New York, 2000), 27-43;
Gershon David Hundert, Eighteenth-Century Polish
Jewry: Demographic and Genealogical Problems. Avotaynu: the International
Review of Jewish Genealogy, 15, 4 (1999), 9-14;
Gershon David Hundert, Some Thoughts on Beginning a
Study of Jews in Early Modern Poland.The Jews in Poland, Volume 2. Edited by
Slawomir Kapralski. (Cracow, 1999), 101-110;
Gershon David Hundert, On the Problem of Agency in
18th-Century Jewish Society. Scripta Hierosolymitana (Publications of
the Hebrew University of Jerusalem) 38 (1998), 82-89;
Gershon
David Hundert, “The Implications of Jewish Economic Activities for
Christian-Jewish Relations in the Polish Commonwealth,” in The Jews in Poland, ed. Chimen Abramsky, Maciej
Jachimczyk, and Antony Polonsky, (Oxford, 1986), 55–63;
Gershon
David Hundert,Jews in Poland–Lithuania in the Eighteenth Century: A Genealogy
of Modernity (Berkeley, 2004);
Paula
Hyman, Does gender matter? : Locating women in European Jewish
history.Rethinking European Jewish History (2009) 54-71;
Jürgen
Heyde, The Jewish economic elite in Red Ruthenia in the fourteenth and
fifteenth centuries.Polin 22 (2010), 156-173;
Judith
Kalik, Scepter of Judah. Jewish Autonomy in the Eighteenth-Century Crown Poland
(Leiden-Boston, 2009);
Judith
Kalik, The Polish Nobility and the Jews in the Dietine Legislation of the
Polish-Lithuanian Commonwealth (Jerusalem, 1997),Hebrew;
Judith
Kalik, Szlachta" attitudes towards Jewish "arenda" in the
seventeenth and eighteenth centuries, Gal-Ed 14 (1995), 15-25;
Judith
Kalik, Patterns of contacts between the Catholic Church and the Jews in the
Polish-Lithuanian Commonwealth : the Jewish debts, Scripta Hierosolymitana 38
(1998), 102-122;
Judith
Kalik, Christian servants employed by Jews in the Polish-Lithuanian
Commonwealth in the seventeenth and eighteenth centuries, Polin 14 (2001),
259-270;
Judith
Kalik, The Orthodox Church and the Jews in the Polish-Lithuanian Commonwealth,
Jewish History 17,2 (2003), 229-237;
Judith
Kalik, Church's involvement in the contacts between Jews and burghers in the
17th-18th centuries Polish-Lithuanian Commonwealth, Kwartalnik Historii Zydów
207 (2003), 342-348;
Judith
Kalik, Jews in Catholic ecclesiastic legislation in the Polish-Lithuanian
Commonwealth. Kwartalnik Historii Zydów 209 (2004), 26-39;
Judith
Kalik, The attitudes towards the Jews in the Christian polemic literature in
Poland in the 16-18th Centuries. Jews and Slavs 11 (2003) 58-78;
Judith
Kalik, Christian Kabbala and Polish Jews : attitudes of the Church to Jewish
conversion and the idea of "Jacob's return" in the Polish-Lithuanian
Commonwealth in the 18th century.Kwartalnik Historii Zydów 212 (2004), 492-501;
Judith
Kalik, Jewish Leaseholders (Arendarze) in 18th Century Crown Poland, Jahrbücher
für Geschichte Osteuropas 54 (2006),229–240;
Debra
Kaplan ;MagdaTeter, Out of the (historiographic) ghetto : European Jews and
Reformation narratives.Sixteenth Century Journal 40,2 (2009), 365-394;
Moshe
(Murray) J. Rosman, Founder of Hasidism: A Quest for the Historical Ba'al Shem
Tov (Berkeley, 1996);
Moshe
(Murray) J. Rosman, The Lords’
Jews: Magnate-Jewish Relations in the Polish–Lithuanian Commonwealth during the
Eighteenth Century (Cambridge,
1990);
Moshe
(Murray) J. Rosman, A Minority Views the Majority: Jewish Attitudes towards the
Polish–Lithuanian Commonwealth and Interaction with Poles, From Shtetl to
Socialism: Studies from Polin, pp.
(London, 1993) 39–49;
Moshe
(Murray) J. Rosman, Dubno in the wake of Khmel'nyts'kyi, Jewish History 17,2
(2003), 239-255;
Rosman,
Moshe (Murray) J.Między koniecznością a modą : uwagi nad przeszłością i
przyszłością badań nad dziejami Żydów w Polsce., Małżeństwo z rozsądku? (2007),
131-144v;
Moshe
(Murray) J. Rosman, Reflections on the state of Polish-Jewish historical study.
Jewish History 3,2 (1988) ,115-130;
Moshe
(Murray) J. Rosman, Innovative tradition : Jewish culture in the
Polish-Lithuanian Commonwealth, Cultures of the Jews (2002), 519-570;
Moshe
(Murray) J. Rosman , The role of non-Jewish authorities in resolving conflicts
within Jewish communities in the early modern period, Jewish Political Studies
Review 12,3-4 (2000), 53-65;
Rosman,
Moshe (Murray) J, The history of Jewish women in early modern Poland : an
assessment. Polin 18 (2005), 25-56;
Moshe
(Murray) J. Rosman, The authority of the Council of Four Lands outside
Poland-Lithuania.Polin 22 (2010), 83-108
Moshe
Rosman, Innovative Tradition: Jewish Culture in the Polish-Lithuanian
Commonwealth, in Cultures of the Jews, ed. David Biale, (New York, 2002),
519–570;
Elhanan
Reiner, The Ashkenazi Elite at the Beginning of the Modern Era, Polin 10 (1997),
85–98;
Cecil
Roth, ed., The Ritual Murder
Libel and the Jew: The Report by Cardinal Lorenzo Ganganelli (Pope Clement XIV (London, n.d.);
David
B.Ruderman, Jewish cultural history in early modern Europe : an agenda for
future study. Rethinking European Jewish History (2009), 95-111;
Baron Salo, A
Social and Religious History of the Jews, (18
vols., 2 ed., New York and Philadelphia, 1952–1983);
Baron Salo, The Jewish Community (3 vols., 1942);
Shaul
Stampfer, Heder Study, Knowledge of Torah, and the Maintenance of Social
Stratification in Traditional East European Jewish Society, Studies in Jewish
Education 3 (1988), 271–289;
Shaul
Stampfer, The 1764 census of Polish Jewry, Bar-Ilan 24–25 (1989), 41–147;
Shaul
Stampfer, What Happened to the Extended Jewish Family? Jewish Homes for the
Aged in Eastern Europe,” Studies in Contemporary Jewry XIV (1998), 128–142;
Shaul
Stampfer, What actually happened to the Jews of Ukraine in 1648? Jewish History
17,2 (2003), 207–227;
Shaul
Stampfer, “The 1764 Census of Lithuanian Jewry and What It Can Teach Us,”
Papers in Jewish Demography 1993 (1997), 91–121;
Adam
Teller, ed., Studies in the History of the Jews in Old Poland in Honor of Jacob
Goldberg (Jerusalem, 1998);
Adam
Teller, Telling the difference : some comparative perspectives on the Jews'
legal status in the Polish-Lithuanian Commonwealth and the Holy Roman
Empire.Polin 22 (2010), 109-141;
Adam
Teller, The Shtetl As an Arena for Polish-Jewish Integration in the Eighteenth
Century, Polin 17 (2004), 25–40;
Adam
Teller, Radziwill, Rabinowicz, and the Rabbi of Swierz : the magnates' attitude
to Jewish regional autonomy in the 18th century. Scripta Hierosolymitana 38
(1998), 246-276;
Adam
Teller, The Legal Status of the Jews on the Magnate Estates of Poland-Lithuania
in the Eighteenth Century, Gal-Ed 15–16 (1997), 41–63;
Adam
Teller, The Laicization of Early Modern Jewish Society: The Development of the
Polish Communal Rabbinate in the 16th Century, in Schöpferische Momente des
europäischen Judentums in der frühen Neuzeit, ed. Michael
Graetz, (Heidelberg, 2000) ,333–349;
MagdaTeter,Kilka
uwag na temat podzialów spolecznych i religijnych pomiedzy Zydami i
chrzescijanami we wschodnich miastach dawnej Rzeczpospolitej.Kwartalnik
Historii Zydów 207 (2003), 327-335;
MagdaTeter,
Jewish conversions to Catholicism in the Polish-Lithuanian Commonwealth of the
seventeenth and eighteenth centuries,Jewish History 17,3 (2003), 257-283;
MagdaTeter,
Debra Kaplan Out of the (historiographic) ghetto : European Jews and
Reformation narratives.Sixteenth Century Journal 40,2 (2009), 365-394;
Jerzy
Topolski, Uwagi o strukturze gospodarczo-społecznej Wielkopolski w XVIII wieku,
czyli dlaczego na jej terenie nie było żydowskich karczmarzy. Żydzi w
Wielkopolsce na przestrzeni dziejów. (Poznań, Pol., 1995), 71–82;
Bernard
Dov Weinryb, Texts and Studies in the Communal History of Polish Jewry (New
York, 1950);
Mark
Wischnitzer, ed. and trans., The Memoirs of Ber of Bolechow, 1723–1805 (1922;
rpt., New York, 1973);
Hanna
Zaremska,Crossing the river : how and why the Jews of Kraków settled in
Kazimierz at the end of the fifteenth century. Polin 22
(2010), 174-192;
Hanna
Zaremska, Żydzi w Polsce
średniowiecznej (Warszawa 2011);
Hanna
Zaremska, Juden im
mittelalterlichen Polen und die Krakauer Judengemeinde (Fibre Verlag ,2013);
Hanna
Zaremska, Żydzi w
średniowiecznym Krakowie. Cracovia Iudaerum 3D, (Kraków, 2013);
Hanna Zaremska, Rabin Izrael MiBruna i
jego relacje z żydowskim gminami w Polsce. Lustro. Teksty o kulturze
średniowiecza ofiarowane Halinie Manikowskiej, pod red. W. Brojera, (Warszawa,
2013);
Mark Zborowski and Elizabeth
Herzog, Life Is with People: The Culture of the Shtetl (New York, 1995);
No comments:
Post a Comment